tirsdag den 30. oktober 2012

Mobning 3


Hvert fjerde barn bliver mobbet

Mobning fører til dårligt selvværd, dårligt helbred og ensomhed i følge Statens Institut For Folkesundhed.

Mobning fører til dårligt helbred.                         Mobning fører til, at de børn der bliver mobbet har ondt i maven eller andre steder fx ryggen og hovedet. Mobning kan også føre til dårligt selvværd, ensomhed og hjælpeløshed.

Den 4/9 2009 hængte den tolv årige Robert Larsen sig på Udbyskole vest for Holbæk på grund af massiv mobning. Der var intet afskeds brev til Roberts familie da han hængte sig. Det kom som et chok for skolens elever, da deres rektor fortalte dem den tragiske nyhed. Der blev tilbudt krisehjælp og andre former for hjælp til skolens elever.

Stop mobning.                                     Man har i lang tid prøvet at stoppe mobning, men der er ikke rigtigt sket noget fremskridt på området.

·         Hvad kan man som forældre gøre?                 

·          Du skal lytte til barnets historie og forstå problemet.                                

·         Du skal fortælle til dit barn, at det er godt at dit barn kommer og fortæller det til dig, og at dit barn skal blive ved med det.

·         Du skal fortælle dit barn, at det ikke er barnets egen skyld, at det bliver mobbet.

·         Du skal tage kontakt til skolen og fortælle, at dit barn bliver mobbet.                             

·         Sammen skal du og skolen så finde en løsning på problemet.

Som pædagog eller lærer kan du gøre følgende:

·         Lytte til elevens historie.                        

·         Tage kontakt til forældrene og andre lærere.                                                    

·         Finde ud af hvordan I stopper problemet.                                             

·         Snakke med alle eleverne og  forældrene i klassen.
Vi stod en dag ved Forum Metrostation på Frederiksberg og spurgte forbipasserende om de kendte til mobning i deres eget li.

 Hans Christian Lauersen fortæller: ”Jeg gik i klasse med en der begik selvmord på grund af mobning. Jeg prøvede at hjælpe ham, men han tog sit eget liv alligevel.”

Kristian Mogensen: ”Jeg flyttede til Jylland som barn og blev mobbet, fordi jeg kom fra København. Jeg blev mobbet i fire år i træk.”
Katrine Damsgaard fortæller: ”Jeg er blevet mobbet i folkeskolen, det var utroligt ubehageligt. Jeg sagde til mine forældre, at jeg blev mobbet, men der skete ikke rigtigt noget ved det. Jeg blev mobbet med at jeg var alt for tynd.”
Mobning går videre til børnene.            
Vibeke Olsen fortæller: ”Jeg blev mobbet i folkeskolen og en dag gik det helt galt, jeg blev låst inde på et toilet til om aftenen da pedellen kom og låste mig ud.”
Vibekes barn er også blevet mobbet, og måtte gå til psykolog i fire måneder.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar