tirsdag den 30. oktober 2012

Interweiw! Er færdig!!! Vi er glade:D

Så har vi Interwiwet nogle folk på gaden.. Den første del af artiklen er klar! :D
Spørgsmål:
1.       Lægger du mærke til dem i hverdagen?
2.       Synes du at de har rimlige forhold?
3.       Har du ondt af dem?

Heidi, 32
1.       ”Jeg synes ikke, at jeg lægger så meget mærke til dem, kun når de opsøger mig med f.eks. ”Hus Forbi”, og det synes jeg er ok. Hvis de bare sidder lægger jeg ikke så meget mærke til dem.”
2.       ”Jeg synes, som i storbyer i København har man nogle okay muligheder i forhold til nogle varmestuer og sådan noget hvor de kan komme hen og de har mulighed for noget mad og sådan. Det synes jeg er rigtigt fint og derfor er det jo klart, at hvis man er hjemløs, skal man søge til de større byer ligesom for at få de gode forhold. Det er vigtigt at man ikke lukker nogle af dem og at de kan komme hen og sove et sted når det er koldt.”
3.       ”Jeg har ikke som sådan ondt af dem, men jeg tænker, at det er meget sjældent, at man ser dem helt vild ulykkelige, men at de er glad for livet som det er her og nu, tit har de jo en masse ting, der gør i deres liv er endt sådan, så altså jeg har ikke ondt af dem da jeg ikke kender dem personligt…”
Ida, 50
1.       ”De er bare fredlige, jeg lægger ikke så meget mærke til dem.
2.       Nej, ikke når der kommer så mange fra Østeuropa, så er der for få varmestuer til dem..
3.       Ja, når de ikke har så mange pladser til at sove og varmestuer, pga. De hjemløse der kommer fra udlandet.”
Emilie, 31
1.       ”Jeg lægger mærke til dem, på den måde, at jeg køber deres blad - For det er, da vigtigt også give en lille skilling.
2.       Nej, der er alt for lidt varmestuer, i forhold til at vi er så rige i KBH. Vi bruger pengene, på alt mulig andet, end det man kunne bruge til f.eks. Varmestuer
3.       Ja, ja for søren! Dem der kommer fra Østeuropa og tror at de får det bedre her, men det gør de jo ikke. Når du kommer til Danmark uden penge eller pas, er du pænt meget på røven

 
Rubrik: Danskernes mening til Hjemløse

Under Rubrik: Livet på gaden er hårdt og ubarmhjertigt, og det kræver styrke at overleve. Hjemløse lever et udsat liv, uden basal beskyttelse mod kulde og regn, og uden at kunne tilberede det næste måltid. Hjemløse er også mere udsatte for tyveri, vold og overgreb, end andre, og mere eksponerede for sygdomme.

Billedtekst:

Byline: Anna Høyer og Lea Bryld
         Hjemløse.
Undersøgelsen viser at der i alt er optalt 4998 hjemløse personer i tælleugen, uge 6 2009. Tallet svare til, at 1 ud af 1100 dansker i optællingsugen var hjemløse.
 
• 70 pct. af de hjemløse har et misbrug af narkotika, hash, alkohol eller medicin
• 37 pct. af de hjemløse skønnes at have en psykisk sygdom 
• Cirka en fjerdedel af alle hjemløse er under 30 år 
• 10 pct. af de hjemløse overnatter på gaden 
• Halvdelen af de hjemløse befinder sig i København og hovedstadsområdet
• 4 ud af 5 hjemløse er mænd
• Halvdelen har været hjemløse i over 1 år.
 
 
Hjemløse med dansk statsborgerskab kan ligesom alle andre danske statsborgere stemme. Men i modsætning til de fleste danskere, som automatisk får et valgkort ind ad døren, er det knap så ligetil for mennesker uden en fast bopæl. Hjemløse kan have svært ved at bevise, hvem de er, og får ikke automatisk et valgkort tilsendt, hvis de lever på gaden. Derfor kan det være forbundet med vanskeligheder at afgive sin stemme
En del hjemløse tjener penge ved at arbejde, det kan f.eks. ved at sælge Hus Forbi.
 
 
 

 


 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar