fredag den 26. oktober 2012

asyl artikel (bliver opdateret)


“Lang proces, men god støtte”

Flygtning beskriver sit liv som flygtning i DK.


Assad flygtede fra Afghanistan
da han var 17 år. Nu bor han i
Danmark, men efter et år i asyl
i forskellige asylcentre.


Fakta:

  • I år 2009 fik kun 44 % af alle de danske asylansøger, asyl i Danmark.
  • Langt de fleste børn der kom alene, kom fra Afghanistan.
  • I 2008 var de fleste af asylansøgerne fra Irak.
  • Røde Kors har stået for asylarbejdet i snart 30 år.
  • Det store antal børn der flygter til Danmark uden deres forældre, gjorde at røde kors udvidede der børnecenter i 2008.


Før i tiden boede Assad i byen Mazar-e Sharif, som ligger i det nordlige Afghanistan. ”I byen kæmpede vi meget for at den ikke skulle styres af Talibanere. Da de endelig overtog magten i byen var der ikke andre muligheder end at flygte eftersom byen var en af de sidste der ikke blev styret af Taliban på det tidspunkt. Jeg flygtede dagen inden de overtog magten, og der har været rygte om at de myrdede omkring 10 000 mennesker,” forklarede Assad. Assad var bange for han sikkerhed, derfor flygtede han, via menneskesmugling gennem, samtlige lande bla. Pakistan og Rusland indtil han endte i Danmark. ”I Danmark søgte jeg asyl og jeg skulle gennem et sundhedscheck, og nogle interviews om, hvorfor jeg flygtede og hvad jeg lavede hjemme i Afghanistan, siden det var blevet usikkert for mig at bo der.” Efterfølgende blev Navid flyttet, til et Asylcenter på Frederiksberg. To uger efter blev han flyttet til Slagelse. Navid blev flyttet samtlige gange, bla. til Fyn og tilbage til København og Amager.

Et ”Almindeligt” liv
Når man bor på et asylcenter, lever man et nogenlunde normalt liv, som en medarbejder på asylcenter kongelunden forklarer: ”Man er på sit værelse og tager ud til sine venner, når skoledagen er færdig. Lidt ligesom et “almindeligt liv”. I weekenden er der weekendcafé, hvor de kan lave mad og sådan noget.


1 kommentar: