onsdag den 21. august 2013

ordklasser

Substantiv
Alle ting på denne jord kalder vi for navneord. Fx: En computer er god for børn

Adjektiv

Ting der beskriver navneord. Fx: Min hvide computer har en grøn skærm

Verber

Alle de ting du kan gøre.  Fx: Jeg spiller på min løbende computer

Adverbier

Nogle ord der siger noget mere om verber, adjektiver og adverbier. Fx: Computeren er ret gammel og den installerer hurtigt

Pronomener

Fx: Jeg snakker med ham og siger det er min bil

Artikler

Det fortæller om substantiver i intetkøn og fælleskøn og ubestemt og bestemt. Der bruges et, en eller også er det bagpå på ordet. Fx: Jeg har en computer og musen bevæger sig mens jeg har et liv i spillet

Præpositioner

Ordklassen kan huskes på at småordene alle kan anbringes foran ordet kassen. Fx: Vi står ved kassen mens Joshua er i kassen og Momin hopper ovenpå kassen

Konjunktioner

Små ord der forbinder sætninger. Fx: Jeg spiller WOW og LOL på samme tid, men på to computere.

Numerale

Alle tal, som vi kender. Fx: To computer er på tredje pladsen i fem forskellige spil.

Interjektioner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar