torsdag den 22. august 2013

Ordklasser!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Huskeregler

Substantiv: Noget man kan sætte en eller et foran eller bagved.
Eksempel: En hund, hunden, flere hunde, alle hundene.

Verbum: Noget man kan sætte jeg eller at foran.
Eksempel: Jeg leger, jeg legede, jeg har leget, jeg havde leget, jeg vil lege.

Adjektiv: Et ord der fortæller noget om et navneord.
Eksempel: Den store hund var større end den anden hund.

Adverbier: Det knytter sig til navneord, andre biord og udsagnsord.
Eksempel:  Hun danser hurtigt.

Pronomen: Det er et ord man sætter i stedet for et navneord.
Eksempel:  Der er personlige pronomener, possessive pronomener,  relative pronomener, spørgende pronomener, indefinitte pronomener.


Artikel: Det fortæller om navneords køn, antal og bestemthed.
Eksempel: Ulven var en ulv der hyllede.

Præposition: Det fortæller om hvor tingen eller personen er.
Eksempel:  De rutsjede ned ad bakken.

Konjunktion: Det er et ord som forbinder andre ord.
Eksempel: Jeg skriver og hun kilder mig.

Numerale: Det er tal skrevet som ord.
Eksempel: Vi går i syvende klasse.

Interjektioner: Det er ord som udtrykker følelser og reaktioner.
Eksempel: Pigen råbte "JUBIIIIIIIIIIIII!!!!!!!!!" da hun var til en One Direction koncert.

Skrevet af Sofie & Lea!!!! ;D



Ingen kommentarer:

Send en kommentar