torsdag den 22. august 2013

Kendetegn

 :Et kendetegn på Substantiver [navneord] er at man kan sætte et, en, alle eller flere. En ejer gik tur med sin  hund.
:Et kendetegn på Verber [udsagnsord] er at man kan sætte at eller jeg foran. jeg spiller fodbold i fritiden.
:Et kendetegn på Adjektiver [tillægsord] er at man kan sætte det foran substantivet og det kan stå efter  substantivet fx den dumme kylling skyder bamse.
:Et kendetegn på Adverbium [biord] er at det knytter sig til verber. Drengen var hurtig og sej.
:Et kendetegn på Pronomen [stedord] er at man kan sætte jeg, han, du også videre stedet for et navneord. jeg går mig en tur.
:Et kendetegn på Artikler [Kendeord] at man kan sige om den ting er bestemt eller ubestemt eller om det er ental eller flertal eller om det er intetkøn eller fælles køn.Jeg kan en en remse.
:Et kendetegn på et  Præposition[forholdsord] er at det beskriver hvor jeg, du og det er. Jeg er i kassen.
:Et kendetegn på et Konjunktioner [Bindeord] er et ord der binder sætninger sammen. Vi løber og hopper nu.
:Et kendetegn på Numeraler [talord] er hvor at man skriver tal med bukstaver fx en, to, tre, fire, fem osv.
:Et kendetegn på Interjektione [udråbsordord] er at hvor følelser/reaktioner fx kaboom sagde bilen og manden sagde av.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar