torsdag den 15. august 2013

Ordklasser og kærlighed

Substantiver = Substantiver kan man sætte et, en, alle, mange foran. Substantiver er alle ting.
Eksempel: Jeg er så glad for min cykelpumpe...

Verber = Verber er noget man gør. Man kan sætte jeg, at foran.
Eksempel: At være eller ikke at være cykelpumpe.

Adjektiver = Adjektiver beskriver substantiver.
Eksempel: Jeg elsker min smukke cykelpumpe.

Adverbier = Adverbier beskriver adjektiver, verber og andre adverbier.
Eksempel: Min cykelpumpe er ganske elegant.

Pronomener = Pronomener står i stedet for substantiver og proprium.
Eksempel: Jeg vil giftes med min cykelpumpe.

Artikler = Artikler bestemmer ordets køn.
Eksempel: En cykelpumpe er en fantastisk skabning.

Præpositioner = Præpositioner fortæller, hvor man er i forhold til noget.
Eksempel: Jeg står ved min cykelpumpe.

Konjunktioner = Konjunktioner forbinder ord med hinanden.
Eksempel: Jeg elsker min cykelpumpe, men min familie er imod det.

Numeraler = Numeraler er tal, der er skrevet med bogstaver.
Eksempel: Jeg havde en anden cykelpumpe engang, men den var ikke ligeså skøn.

Interjektioner = Interjektioner er ord nogen udbryder.
Eksempel: Aaaaaargh, min cykelpumpe er blevet stjålet!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 Lavet af CarNanse

Ingen kommentarer:

Send en kommentar